דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ענישה לבני נוער 

מאת    [ 23/03/2010 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 5775 פעמים ]

ענישה לבני נוער ותלמידים

                                                                                מאת יוסי רובין

 

האלימות בקרב בני נוער עולה ועולה, אותם אנשים הבאים במגע רצוף עם בני הנוער כגון הורים ומורים, נמנעים מלהתלונן הן על אלימות פיזית והן על אלימות מילולית, בין היתר מפאת עתידם של אותם ילדים.

תלונה במשטרה או פתיחת הליכים פלילים, תגרום לאותם ילדים/בני נוער כתם גדול שיתכן וישליך על כל עתידם, ויכול לגרום  ללא פחות מרישום פלילי ועד מעצר ומאסר, דבר שיתכן וימנע בין היתר את גיוסם של ילדים אלו לצה"ל וכן את אפשרות של המשך דרכם במקומות עבודה רבים.

 

במצב דברים זה, ישנו קושי רב לצפות מאותם נפגעים, לפנות למשטרה ולהתלונן, שהרי בתור הורה/מורה אתה אמור לדאוג לעתידם של אותם בני נוער, ובפניה למשטרה יתכן והרסת את עתידו של נער כזה או אחר.

כמובן כל התנהגות אלימה, בכל דרך שהיא, אינה מקובלת ויש לטפל באותם בני נוער בדרכים אפקטיביות וזה מה שאין כרגע  באמתחתו של  משרד החינוך.

אינני מצדיק כל אלימות, אך מניסיוני כעו"ד, לעיתים יש לבני נוער לחצים, אשר נובעים הן מהבית והן מהחברה, רובם של בני הנוער מתמודדים באופן נכון עם אותם לחצים, אך ישנו מיעוט(היום כבר יותר ממיעוט), אשר התמודדותם יוצאת בהתנהגות אלימה או בהתנהגות היוצאת מגדר הנורמה המשפטית.

 

באם הייתה אפשרות ליתן למשרד החינוך בשיתוף עם רשויות אחרות, סמכות ענישה וטיפול אפקטיביים, ייתכן כי היינו עדים לנהירה של הורים ומורים אשר יתלוננו על אותם בני נוער אלימים. וייתכן כי את אותה אלימות ראשונית, שיוצאת מהנער, יהיה אפשר למנוע על ידי תלונתם של המקורבים לו מבלי שיחששו כי יפגעו בעתידו.

 

יש להעניש בחומרה על כל התנהגות אלימה ואפילו ראשיתה של התנהגות אלימה, אלימות אינה מתבטאת רק במילולית ובפיזית, ניתן לראות גם הזמנה להצטרפות לקבוצה בפייסבוק "ששונאת מורה" כאלימות, לדעתי אלימות זו חמורה אף יותר מאלימות פיזית, שכן היא אינה גלויה ואף סוחפת אחריה בני נוער נוספים, ניתן לראות את תופעת האינטרנט, כהסתה של בני נוער לפגוע ולהשתמש באלימות.

 

כחלק מרעיונות הענישה שנשמעו אפשר למצוא לדוגמא, מניעה מנער כזה או אחר המבצע הסתה באינטרנט שימוש כללי באינטרנט.

באמצעים הטכנולוגים כיום, הנני בטוח כי ניתן להגביל אדם מלהשתמש באינטרנט ללא פיקוח צמוד(האם עדיין לא המציאו משבש אינטרנט....לתשומת ליבם של כל חברות הסטארט- אפ), הגבלה כזו בימינו הינה אומנם הגבלה חמורה, לפי חוקי היסוד, אך בנסיבות העניין נראה כי הינה מידתית ביחס לענישה האחרת הקיימת שהיא תלונה במשטרה וענישה פלילית.

 

ענישה פלילית כנגד נער הינה לא אפקטיבית שכן השפעתה על הנער יכולה לגרום לכך שבמקום להשיג את המטרה החיובית, משיגה הענישה הפלילית את המטרה השלילית שהיא, הידרדרותו של הנער לעבירות חמורות יותר שכן "יש לו כבר עבר פלילי" והפחד מההליכים הפלילים כבר מאחוריו.

 

ענישה חינוכית יכולה להתבטא באין ספור דרכים, ממניעת יציאה משטח בית הספר, השארות בבית הספר לשעות נוספות חינוכיות, ביצוע עבודות שבמהלכן יצטרך הנער לבצע עבודות למען הציבור, שינוי מקום הלימוד והחברה איתה מסתובב הנער, אילוץ הנער לבצע את המטלות שהוטלו במסגרת בית הספר במרכזים ייעודיים,  הקמת מרכזים(מתנ"סים) שבהם ישהו נערים בשעות אחה"צ(סוג של מאסר יום), וכד'.

 

יש לזכור כי יתכן כי אי ביצוע הליכים פלילים כלשהם כלפי נוער ושימוש בענישה חינוכית יביא לתוצאות יעילות יותר.

מסקנה אחת ברורה יש כבר, צריך לבצע שינוי במערכת החינוך והענישה כנגד הנוער בישראל כיום, בכדי להביא למצב שבו יוכלו ההורים והמורים להיות רגועים ושלווים.  

עו"ד יוסי רובין ממשרד עורכי דין חיים קנת, עוסק בתחום הפלילי, האזרחי, מסחרי, תמ"א 38, ערעורים על לשכות התעסוקה, ודיני חברות, סיימתי את לימודי במכללה האקדמית קריית אונו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב